Stevig staan LS

Stevig staan LS

Fysiek - Lage stress
Doelstelling

Cursisten laten ervaren of de wijze zoals ze gewend zijn om te staan tijdens hun contact met patiënten een manier is waarop zij goed in balans zijn en van waaruit zij alert kunnen reageren.

Bewust maken van hun eigen lichaamshouding en spierspanning.

Stress factoren

Cursisten ervaren hoe hun houding en spierspanning is bij LS en of de manier zoals ze gewend zijn om te staan wel zo’n goede manier is wanneer er sprake is van dreiging.

Materiaal

Geen

Instructie cursisten

Deze oefening gaat vooraf aan de oefeningen waarin cursisten geleerd wordt hoe ze stevig en in een alerte houding kunnen staan. Cursisten krijgen vooraf de instructie om te blijven staan zoals ze op dit moment staan, handen in de zakken benen gekruist e.d. maakt niet uit.

Instr. vertelt dat de wijze zoals cursisten nu staan waarschijnlijk de houding is waarin ze gewend zijn om te staan, waarin ze zich op dit moment prettig voelen. Dat hier opzich niets mis mee is maar dat we gaan onderzoeken of dit ook een stevige houding is. Hij vertelt dat om dit te testen er licht tegen de cursisten aan geduwd of aan hun getrokken wordt.

Instr. loopt tussen of achter de cursisten door. Dit veroorzaakt al spierspanning. Bij willekeurige cursist geeft de instr. een duwtje of trekt aan de cursist om deze uit balans te brengen. Bij de cursist waar duidelijk zichtbaar is dat deze zijn uiterste best doet om niet uit balans te raken doet de instr. alsof hij een harde duw gaat geven maar stopt voordat hij de cursist aanraakt.

Instructie acteur
Didaktische aandachtspunten

Laat vursisten eerst even hun eerste indrukken ventileren.

Vraag naar wat ze gevoeld hebben aan spierspanning, boven lichaam, benen of sensatie in de handen.

Voor sommige cursisten is het “aanraken” (duwen, trekken) al beangstigend.

Begin situatie

Cursisten zijn onbekend met het begrip stevig staan. Dit is een eerste training voor hun.