Alerte houding Realistische aanval HS

Alerte houding Realistische aanval HS

Fysiek - Hoge stress
Doelstelling

Cursisten kunnen zich verdedigen vanuit de alerte houding tijdens een realistische aanval van een agressor.

Stress factoren

De aanval van de agressor realistisch nabootsen, niet stoppen na een poging maar blijven aanvallen.

Stress zal stijgen omdat cursisten constant alert moeten blijven en stressbeleving zal stijgen naarmate de vermoeidheid stijgt. Ook de kans bij niet afdoende afweren een pijnprikkel op te lopen zal de stress doen toenemen.

Materiaal

Geen

Instructie cursisten

Instr. vraagt een cursist om te assisteren. cursist gaat in de alerte houding staan. Instructeur vertelt dat hij hem gaat aanvallen op verschillende manieren n.l.

Eerst een rechtse molenwiek gevolgd door een linkse vervolgd door naar de keel te grijpen en tenslotte naar het lichaam duiken met de bedoeling hem op de grond te gooien (Bearhugg).

Terwijl instr. dit vertelt laat hij de bewegingen in slowmotion zien.

Hierna herhaal je dit verhaal nog eens.

Instr. checkt of cursist het begrepen heeft. Er wordt gestart in slowmotion en vervolgens ietsje sneller om de handelingen/bewegingen in te slijpen.

Uiteindelijk gaan we in semi volle snelheid.

Hierna wordt de groep in tweetallen verdeelt en over de ruimte verspreidt. Cursisten gaan nu met elkaar de oefening uitvoeren.

Instructie acteur
Didaktische aandachtspunten

Laat cursisten hun ervaringen uiten. Vraag of degene die zich moesten verdedigen het gevoel hadden de controle te hebben en of ze naarmate de intensiteit steeg meer op hun reflexen vertrouwden.

Blijf zelf alert, zorg dat cursisten niet hun zelfcontrole verliezen.

Begin situatie

Cursisten beheersen de kennis en vaardigheden van de alerte houding