Spelvorm alerte houding MS

Spelvorm alerte houding MS

Fysiek - Midden stress
Doelstelling

Cursisten enthousiasmeren d.m.v. spelvorm, stresssimulatie tot stand brengen door korte hoge intensiteit van het spel waarbij Ccrsisten de alerte houding eigen maken.

Stress factoren

Cursisten hebben de neiging om iemand uit te kiezen waar ze zich goed bij voelen. Het husselen levert al enige stress op omdat ze onverwacht tegenover iemand staan wat aanvankelijk niet hun keuze was.

 

Spelvorm start vanuit rust zonder w-up naar intensief (zoals bij alarmsituaties) Dit zorgt voor snel buiten adem raken.

 

Door druk uit te oefen om snel te wisselen is er weinig/geen tijd om te herstellen.

De spelvorm en het niet willen verliezen i.v.m. de 25 push-ups in het vooruitzicht zorgt voor enthousiasme/fanatisme en dus voormeer fysieke inspanning (verhoogde hartslag en versnelde ademhaling)

 

De 25 push-ups voor de verliezers hoeven uiteindelijk niet ingewilligd te worden deze zijn alleen om de stress op te voeren.

Materiaal

Lintjes gelijk aan aantal cursisten

Instructie cursisten

Laat cursisten tweetallen maken en hussel deze vervolgens weer door elkaar.

Een van het tweetal krijgt een lintje en drapeert dit als een tulband om het hoofd. Kunnen ook twee lintjes zijn. Een om het hoofd het andere aan de achterzijde aan achter de broekband als een staart. Instructie is om jezelf te verdedigen vanuit de aangeleerde alerte houding om te voorkomen dat je lintjes gepakt worden. Het lintje om het hoofd zorgt voor aanvallen richting het hoofd. Het lintje achter de broekband voor soort van “bearhuggs”

Instructies: spelvorm duurt 15 à 30 sec. (kort en hevig) start en eindigt op teken van de Instr. Daarna snel wisselen. Spelvorm kort op elkaar een oneven aantal herhalen. Elke gewonnen partij levert een punt op voor de winnaar. Winnaar is degene die een lintje heeft kunnen pakken of degene die zijn lintjes (zichzelf) heeft kunnen verdedigen. Aan het einde van de spelvorm drukken de verliezers zich gezamenlijk 25 keer op.

Instructie acteur
Didaktische aandachtspunten

Inventariseren wie er gewonnen heeft en hoe cursisten het ervaren hebben.

Dat cursisten in hun fanatisme nog wel oog hebben voor andere tweetallen

Begin situatie

Cursisten beheersen de alerte houding.